Proteiner og deres rolle i kroppen

I menneskekroppen finnes det om lag 100 000 ulike proteiner som utfører bestemte oppgaver. Proteinene er nødvendig for oppbygning og vedlikehold av celler og molekyler, som for eksempel enzymer og hormoner. For øvrig er proteinene viktig for kroppens forsvar, regulering, oppbygning og transport. De forskjellige proteinene er med på å avgjøre hvordan ethvert individ er. La oss se på noen viktige eksempler på disse molekylene:

  • Enzymer – disse fremskynder biologiske prosesser
  • Oppbyggingsproteiner – befinner seg i skjelett, cellemembraner, negler og hår
  • Transportproteiner – beveger materialer i celler og andre membraner
  • Forsvarsproteiner – antistoffer

Vi snakker også om proteiner når det kommer til kosthold og trening, og dette er et felt det forskes mye på. Proteiner er byggesteiner i kroppen, noe som gjør dem helt essensielle for hvordan kroppen fungerer. Proteinene vi inntar i kroppen blir til aminosyrer, som igjen omdannes til proteiner ulike steder i kroppen. Det finnes en del myter om proteininntak, særlig når det kommer til trening.

Må ikke ha tilskudd

Enkelte tror at det ikke er mulig å få nok proteiner gjennom å spise vanlig, og tror at de må ty til tilskudd for å bygge muskler. Det går imidlertid fint an å få i seg nok proteiner selv om du er aktiv. De aller fleste aktive mennesker har ikke noe underskudd av proteiner, særlig om de er noenlunde bevisste på hva de spiser. Å få i seg nok proteiner er på ingen måte vanskelig. De klassiske matvarene som gir oss proteinene vi trenger er egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter.

Vegetarianere og veganere kan godt spise forskjellige typer bønner, soltørkede tomater, tofu, erter og ulike typer frø. En annen er at du er nødt til å innta proteiner umiddelbart etter endt treningsøkt. Protein opptas i kroppen noe bedre om du gjør det enten rett før eller etter trening, men det viktigste er at får dem i deg i løpet av dagen.